Terugreis

We moesten om 7,30 uur opstaan om rustig te ontbijten. Nog gauw een laatste verhaal voor de website geschreven en toen met de taxi naar het vliegveld. Deze taxichauffeur was niet fijn. Hij was meer met zijn 2e mobiel bezig dan met autorijden. Gelukkig kwamen we wel veilig aan op de luchthaven. Bij het inchecken bleek onze vlucht vertraagd waardoor we onze overstap in München zouden missen. Lufthansa ging hard op zoek naar een alternatief. Het alternatief werd vliegen met China air (comfort Classe) en overstap in Stockholm. Toen gingen we alle checkpoints langs. Bij de veiligheidscontrole mocht de fles wijn, stok en de zonnebrand dit keer niet mee. Bij de douane werd onze papieren weer heel goed nagekeken inclusief de adoptie papieren. Uiteindelijk zaten we dan toch in het vliegtuig. De comfort stoelen waren zeer aangenaam. Tijdens de vlucht hebben we veel films gekeken. Op het vliegveld van Stockholm aangekomen werd weer àlles nagekeken maar toen konden we ruim 1,5 uur wachten. Rustig een hamburger gegeten. Helaas moesten we langer wachten want ook deze vlucht had wat vertraging. Zian was wel heel erg moe en heeft lekker op de luchthaven geslapen. Uiteindelijk gingen we om 20.30 uur de lucht in. Om 22.50 uur landen we op Schiphol. De koffers konden we snel vinden en daardoor konden we om 23.20 de bus halen om naar huis te gaan. Gelukkig stond Corina klaar op het station om ons naar huis te brengen. Aan de voordeur stond een mooie ballon met Welkom thuis erop. Om 00.30 uur in bed na ruim 23 uur op geweest te zijn. Helaas ging de wekker al weer vroeg want er stond nog een voetbalwedstrijd op het programma (08.30) Het ging ons nog redelijk af mede dankzij het feit dat Zian een doelpunt maakte en de wedstrijd werd positief afgesloten met 5-3.

We kijken terug op zeer bijzondere reis waar we lang aan zullen terugdenken met hele warme gevoelens. Het was heel leuk om te merken dat veel mensen de website hebben gelezen. Liefs van ons allen. Mirjam, Richard en Zian.

Stockholm

Laatste dag Beijing

Eerst rustig ontbeten vandaag, dat moet in dit hotel voor 09.00 uur gebeuren. Daarna even lekker relaxen. Rond 11.00 uur zijn we de wijk in gegaan om deze te ontdekken. We vonden een leuk koffietentje waar ze heerlijke koffie serveerde. Daarna verder de wijk ingegaan en toen kwamen bij een hele leuke hutong met diverse souvenier winkels. Het was er gezellig druk. We bleken in de Shichahai regio te zitten waar drie meren om heen liggen. We hebben zelfs een fietskar gehuurd waar een meneer voorfietst. Hij moest hard trappen om de fiets in beweging te krijgen. Hij heeft een heel stuk van de omgeving laten zien met af en toe een Engels woordje. Daarna maar weer eens een verse sapje gekocht voor de broodnodige vitamines. Na de nodige aankopen zijn we richting het hotel gegaan in de hoop nog een kapper tegen te komen. Zian wilde graag zijn haar in China laten knippen. En ja hoor we vonden een kapper. Helaas moesten wel ruim een half uur wachten, maar dan wordt wel je haar gewassen en geknipt voor 40 yuan ( ongeveer €5). Terug naar de hotelkamer, even relaxen en toen met de taxi naar het robotrestaurant. Dit hadden we van tevoren al gereserveerd. Het was een behoorlijk eind met de taxi door de drukke avondspits. We kwamen weer eens in een hele andere buurt terecht. Het was even zoeken maar toch gevonden. Wat was dit een bijzonder restaurant. Dit restaurant serveerde hot pot (Chinees fondue) en het vlees en groente werd door een robot naar binnen gebracht. Omdat wij niet goed wisten hoe de hotpot werkte, kwam een manager ons helpen met de hotpot. Hij maakte heerlijke sausjes voor bij de vis, rundvlees en groenten. Ondertussen kregen we ook nog een kleine show van “ touw” die vervolgens in de hotpot werd gedaan. Na afloop kregen we nog diverse snacks en spelletjes mee als dankbaarheid voor de adoptie Kortom dit was een geweldige afsluiting voor bijna 4 weken China. Dank aan Giggiling Bamboo travel voor de geweldige organisatie van deze reis. Alles was perfect geregeld, treinreizen, taxi’s. Het heeft ons een rustige gevoel gegeven.

De verboden stad.

Vandaag mochten we weer vroeg op, want de taxi stond om 09.00 uur klaar. Eerst even ontbijten, dat was heel anders dan in alle andere hotels. We kregen een blad met twee sneetjes witte brood wat jam, fruit en een kleine snack. Ook goed maar we moesten wel even schakelen. We gingen vandaag met de taxi in naar de Verboden stad. 10 jaar geleden zijn we er ook geweest en nu weer. Maar wat een verschil zeg, veel meer beveiliging en veel meer toeristen. De magie van 10 jaar geleden verdween daardoor wel een beetje. Het blijft indrukwekkend hoe groot dit paleis is met al zijn vertrekken waarin voor alles een tempel is waar een ceremonie werd verricht. Het was vandaag heel erg warm en broeierig. Gelukkig konden we in de Verboden stad een lekker ijsje eten. Na diverse vertrekken bekeken te hebben, zijn we gaan lopen naar het Tiananmenplein. Het was best een eindje lopen, maar we konden er niet bij komen in verband met alle beveiliging. Toen maar een taxi teruggepakt maar daar moesten we ook nog een eind voor lopen omdat de taxi’s rondom het plein niet mogen komen.
Aangekomen bij het hotel gauw een paar snacks gekocht en in alle rust op de hotelkamer opgegeten.We merkten dat we vrij moe waren van de afgelopen dagen, dus lekker rustig op de hotelkamer gebleven om de blog bij te bewerken en een beetje te rusten. Zian sprak die middag zijn wens uit om nog een keer naar de McDonalds te gaan, die wens hebben we maar vervuld. Lekker met de taxi heen en terug( kosten taxirit €1,60). De dag dus goed afgesloten.

Wetenswaardigheden over China

Hier schrijf ik wat wetenswaardige over de Chinezen. Chinezen zijn op zich zelf. Behulpzaam. Harde werkers. Dringen graag voor. Vooral op het station. Drukken je weg bij de kassa in de supermarkt. In veel beroepen hebben ze een hiërarchisch systeem. Ze moeten altijd overleggen met de baas. In het verkeer geld de wet van de sterkte. Verkeer krioelt door elkaar heen. Het is een wonder dat er niet zoveel ongelukken gebeuren. Bij de stoplichten wordt aangegeven hoeveel seconden het stoplicht op rood staat en wanneer op groen. Op treinstation wordt alles beveiligd. Voordat je het station opkomt wordt je bagage en jezelf gescand. Op het station kom je in een grote wachtkamer. Ongeveer een kwartier voor vertrek wordt je kaartje gescand. In ons geval de paspoorten. En mag je naar het perron. Op het perron staat het nummer van het treinstel waar je moet instappen. China is een grote prestatie maatschappij. Kinderen gaan om acht uur naar school tot half zes of soms langer.  De Chinezen streven ernaar dat hun kind universiteit haalt. Ze doen daar alles voor. Al hun kind dat niet haalt, dan is dat voor hen een grote teleurstelling. De kinderen moeten dan gelijk aan het werk. Meestal zijn dat niet de beste baantjes. Stedenbouwkundig is het in China een grote eenheids worst. Wijken worden uit de grond gestampt met grote hoge appartement gebouwen. Alles lijkt op elkaar. Er is weinig diversiteit. Chinezen vinden hun neus snuiten in een zakdoek vies. Zij doen het boven een prullenbak. Ook rochelen ze er op los en spugen dat op de grond. Boeren en scheten laten daar generen ze er niet voor. Je ziet nog veel monddoekjes in het straatbeeld. Nog bij overheidspersoneel en winkel personeel. Op straat zie je het nog bij vrouwen. Dit heeft niks met angst voor een virus te maken maar met schoonheids ideaal om geen bruin gezicht te krijgen. Ze willen zo “blank”mogelijk blijven. In vergelijking met 10 jaar geleden is de lucht in de steden een stuk schoner. Minder smog. Er rijden heel veel elektrische auto’s en de scooters zijn allemaal elektrisch. Ook in de grote steden kan je op elke hoek van de straat fietsen huren. Deze staan bij elkaar en kan je met een app van de fiets van slot halen. Daar betaal je ook weer voor.  De elektrische auto herken je aan groen nummerbord. De benzine auto heeft een blauwe. China is een echte politie staat. Overal zie je agenten. Bij drukke punten en bij stoplichten. Je ziet heel veel camera’s hangen. Op de wegen heb je om de 20 meter wel een flitspaal. Zeker in de stad. Betalen met contant geld is bijna helemaal verdwenen. Je betaal met een app. Alipay of met WeChat. In deze app zitten vele mogelijkheden. Menukaart bekijken en bestellen. Taxi bestellen en na de rit afrekenen enz. Alles gaat in China met deze apps. De chinezen zijn daarom erg verslaafd aan hun mobiele telefoon. Nog erger dan bij ons. Chinezen kijken constant naar hun telefoon en een gesprek voeren ze niet. Ze zijn steeds met zichzelf bezig. Vooral jonge vrouwen maken steeds selfies van zich zelf. Of hun vriendje maken steeds filmpjes van hen. Ook in China zie je in vergelijking met 10 jaar geleden ook McDonalds, Starbucks en KFC steeds meer in het straatbeeld verschijnen. De chinezen zelf hebben ook meer te besteden dan 10 jaar geleden, ze maken nu ook zelf uitstapjes naar toeristische attracties. Het is overal drukker dan 10 jaar geleden.

6e treinreis van Shanghai naar Beijing.

Helaas konden we vandaag niet uitslapen want we moesten weer om 09.00 uur present zijn voor de taxi naar het station. Bij het station moesten we weer langs de beveiliging. Dit keer was de schaar de boosdoener, deze bleek een paar mm te groot. Bij de wachtruimte aangekomen was het best wel druk, gelijk maar in de rij gaan staan. Gelukkig waren we een van de eersten en konden dus ook makkelijk de koffers kwijt. De trein was helemaal vol. Gelukkig gingen de 4 uur snel voorbij met lezen, uit het raam kijken en eten. De snelheid van deze trein was soms wel 300 km per uur. Op het station was het even zoeken naar de chauffeur maar deze was uiteindelijk ook gevonden. De taxirit duurde lang omdat het echt druk was in Beijing. We kwamen aan bij het hotel wat midden in een hutong ligt. Het is hier heel groen en stil. Gauw alles neer gezet om een taxi voor een eettentje bij het Pudihotel te bestellen waar we onze vrienden fam. Hassel zouden ontmoeten. Het was hun laatste avond in China en zo konden we gezellig bij kletsen. De jongens waren ook erg blij om elkaar weer te zien. Onder het genot van heerlijk hapje en drankje hebben we lekker bijgepraat. Na afloop zijn we weer in de taxi ingestapt om naar ons hotel te gaan en daar zijn we lekker gaan slapen.

Disney Shanghai (2 dagen)

Vandaag vroeg opgestaan want om 8.00 uur stond de taxi klaar om ons naar Disney te gaan. Het was een prachtige rit waarbij we voor de Lupubridge gingen. Dit is de langste en hoogste brug van de wereld en verbindt het oude Shanghai en nieuwe Shanghai. Na 3 kwartier kwamen bij het park aan. De chauffeur moest even zoeken naar een parkeerplaats maar vond er uiteindelijk wel een. Toen begon het wandelen naar de ingang. Bij de ingang hadden we eerst een wachtrij voor de beveiliging . We hadden daar ook geen ervaring mee. Er zat een spelletje pesten in de tas. Deze mocht niet het park in, maar moest voor een klein bedrag afgegeven worden en we mochten het ‘s avonds weer ophalen. Daarna volgde de rij voor de toegang. Na ruim 1uur waren we dan binnen. Gelijk naar Zian zijn favoriete attractie BuZz light year, daar was geen wachtrij en deze attractie hebben we gelijk maar 2x gedaan. Daarna kwamen op Toy story land terecht. Ook een attractie gedaan. Verderop in het park kwamen Peter pan vlucht tegen. Deze was heel mooi in 3D. Van dit alles hadden wel trek gekregen en we vonden een restaurant waar ze pizza serveerde. Dit ging er prima in. Daarna gingen we in een attractie met bootjes waar diverse sprookjes langs het water te zien waren. Op naar Zian volgende wens Pirates of The Caribbean, daar was een wachtrij van 30 minuten. Wat een bijzonder attractie was dit. Het leek wel of we in de film zelf zaten. We deden mee aan de gevechten, voerde door het schip. Kortom geweldig. Naast deze attractie was een speeltuin in de vorm van een schip. Dat was wel wat voor Zian. Daarna hebben we een stuntshow van Jack Sparrow gezien en gehoord in het Chinees. We hebben ook de attractie Zootropolis bezocht. Hier was een hele lange wachttijd voor. Je moet eerst in de wachtrij voor het dorp Zootropolis. Dit bleek al meer dan 1 uur te zijn. Eenmaal binnen in dit dorp leek het wel een mierenhoop en als je de attractie in wilde dan moest je nog 80 minuten wachten. Dit hebben we uiteindelijk niet gedaan. Uit het dorp zijn we eerst in het doolhof Alice in Wonderland gaan kijken en toen was het wel weer tijd om te gaan eten. Om 20.30 uur stond de chauffeur weer klaar om ons op te halen. De benen wilden ook niet meer, dus gelijk naar bed. De volgende dag werden we weer om 08.00 uur door de taxichauffeur opgehaald. De controle verliep gelukkig wat soepeler. Alleen het park was wel veel drukker. Eerst maar weer naar de Pirates of de Caribbean, de wachttijd was een stuk langer. Er stond 75 minuten maar binnen 3 kwartier waren we al binnen. Nu op naar Zootropolis, we hadden geluk dat er net een parade was geweest en daardoor was de1e rij maar 10 minuten. De attractie zelf was 60 minuten maar uiteindelijk werd de wachttijd toch maar 50 minuten. Zootropolis was heel erg leuk. De wachtrij ging door het hele politiebureau van Zootropolis maar de attractie was heel spectaculair. Je zat in een politiewagen achter de boeven aan. Richard mocht zijn pet niet op en dat was maar goed ook, het ging heel snel. Daarna was etenstijd en was de pizza weer erg lekker. Vervolgens hebben we in de honingpotten van Winnie The Pooh gezeten en hebben het verhaal van Winnie The pooh gedaan. In het kasteel hebben we het verhaal van Sneeuwwitje gezien. Toen was het tijd voor de parade. Deze was heel klein in vergelijking met Disneyland Parijs maar dat mocht de pret niet drukken. Nog even naar BuZz light year maar voordat we dat deden, kwamen nog een show tegen van Stitch. Dit was in het Chinees maar Zian kijkt gewoon wat andere mensen doen en doet vrolijk mee. Nadat alles moest de honger weer worden gestild. Dit keer in een hamburgerrestaurant. Nadat dit alles was het tijd voor het sluitstuk van dit alles. Een spectaculaire light show met vuurwerk geprojecteerd op het kasteel. Adembenemend zo mooi en wat een vuurwerk. Daarna het park verlaten en dat was nog een hele uitdaging met zoveel mensen. Ook in de taxi komen was een uitdaging. Mirjam kon de taxibusje niet meer in komen en moest een zetje hebben van Richard. De taxichauffeur moest er erg om lachen. Uitgeteld maar voldaan gingen we naar bed.

Shanghai

Na een uitgebreid ontbijt op het dakterras met uitzicht op de wolkenkrabbers van Shanghai zijn we naar de The Bund gelopen. Dit is een boulevard met uitzicht op de wolkenkrabbers. Heel indrukwekkend. Ondertussen gingen we op zoek naar de Hopon-hopoff bus zodat we de highlights van Shanghai konden zien. Dat had nogal wat voeten in de aarde maar uiteindelijk wel gevonden.we zijn toen op zoek gegaan naar de hoogste toren de Jin May tower maar daar aangekomen bleek dit wel erg duur toegangskaartje te zijn. Toen maar naar de Oriëntal pearl tower. Het kostte wat moeite om uit te zoeken waar de tickets werden verkocht maar uiteindelijk wel gevonden. We zijn naar binnen gegaan. We moesten wel even wachten maar daarna hadden we prachtig uitzicht op 267m hoogte. Je kon over de hele stad uitkijken. Wat een ervaring zeg. Daarna kon je nog 1 etage lager. Daar kon je zelfs naar buiten kijken via glazen platen onder je voeten. Je moest geen hoogte vrees hebben. Vervolgens hebben we weer een bus genomen om verder de stad te bekijken. Als laatste hebben we de winkelstraat (Nanjing road) van Shanghai bekijken. Zo druk, deze straat is de Klaverstraat 3.0. Weer terug de bus in om vervolgens een hapje te eten. We hadden deze dag genoeg stappen gezet dus zijn we lekker gaan slapen.

5e treinreis van Qiandaohu naar Shanghai

We moesten vandaag vroeg uit de veren want de taxi zou ons om 7.20 uur halen. Ze was er keurig op tijd. Na weer een 1 uur terug rijden door de prachtige natuur waren we op het station, Dit was een relatief klein station met 1 wachtruimte. Na een treinreis van ruim 2 uur waren we in Shanghai. Dit was weer enorm druk en groot station. De taxi bracht ons keurig naar het hotel. Een prima hotel. Direct maar naar een restaurant gegaan om wat te eten. Prima restaurant tot dat er een vechtpartij tussen moeder en vader in de keuken plaats vond. We zijn maar weer weggevlucht maar we waren alle drie van slag. Even verder rondgekeken maar konden niks leuks verder ontdekken. Toen maar naar de kamer om bij te tanken. Voor het avondeten zijn we de andere kant opgelopen en toen ontdekte we het bruisende Shanghai. We kwamen midden in de Yu garden met zijn gouden tempel terecht. Even rustig wat gegeten en toen verder deze wijk bekeken. Prachtig en zo mooi verlicht. Nog wat souvenirs gekocht en toen weer teruggelopen naar het hotel.

Chinees pakje.

Relax dag

Vandaag hadden we besloten niet veel te doen. Eerst uitgebreid ontbeten. Dit was wel het meest uitgebreide ontbijtbuffet tot nu toe. Heel veel Chinese gerechten, dit keer zeer veel dumplings, verse gebakken eieren, groenten gerechten en verse sappen te kust en te keur. Daarna even lekker chillen op het balkon om daarna naar het zwembad te gaan. Eerst het binnenbad gedaan en daarna het buitenbad. Heerlijke temperatuur en heel rustig met een prachtig uitzicht op het meer en de bergen. Zian had ondertussen een mooi waterbootje gezien en die heeft Zian voor een half uur gehuurd. Hij moest echt zijn spierballen gebruiken. Daarna nog heerlijk in het bubbelbad van het binnenbad gezeten en toen waren we na 3 uur wel verschrompeld. Vervolgens weer chillen op de kamer. Toen maar een wandeling op het hotelterrein gedaan. We kwamen een konijnenveld tegen en in hok zagen we echt pasgeboren konijnen.
Daarna verder gelopen naar de vuurtoren en wat was het daar mooi en rustig. We werden stil van. Teruggelopen naar het hotel en ondertussen het speelparadijs zoeken. Toen we het gevonden hadden konden we onze ogen niet geloven, speelparadijs 3.0. Een hele verdieping met klimtoestellen, tafeltennistafel, pooltafel, curling te veel om op te noemen. Helaas moesten we toch gaan eten. We hadden voor Zian een pizza besteld, Mirjam pasta en Richard wederom een hamburger. Helaas kwamen de gerechten niet tegelijkertijd op tafel. Bij het betalen heeft Richard er wat van gezegd. Eenmaal op de kamer werd er geklopt en werden er twee flessen wijn bezorgd en een hele grote schaalfruit als excuses.

4e treinreis van Suzhou naar Qiandahu

Vandaag redelijk vroeg op want er stond weer een treinreis op het programma. De chauffeuse stond keurig op tijd klaar. Deze chauffeuse was wel erg onzeker tijdens het rijden, maar gelukkig ging het steeds beter. Het was bijna 1 uur rijden en toen kwamen we bij Suzhou Noord aan. Dit was weer een behoorlijk groot station. Onderweg hebben we voor het eerst een ongeluk gezien, wat ons zeer verbaasde. Ze rijden hier namelijk kris kras door elkaar. Links en rechts inhalen is heel normaal. Je zou denken dat hier heel veel ongelukken gebeuren. Maar dat was de 1e keer dat we het zagen. Helaas was de beveiliging ons niet goed gezind want nu moest de doucheschuim van Mirjam en het nieuwe gekochte scheerschuim van Richard de prullenbak in. Een Engels sprekende Chinees wilde ons nog helpen, maar helaas zonder succes. De treinreis verliep verder soepel ondanks dat het heel druk was in de trein. We zagen de omgeving steeds groener en bergachtiger worden. Na aankomst op het station stond wederom een chauffeuse klaar. Zij reed ons in ruim 1uur naar het hotel. Het was een prachtige rit in dit hele groene gebied. Ons hotel ligt aan het meer, er is verder niks in de buurt, maar het is super de luxe. Het vorige hotel was al heel mooi maar dit is nog luxer. We hebben uitzicht over de bergen en aan de andere kant van het hotel ligt het meer. Nadat we bijgekomen waren van de reis, zijn we het hotel gaan verkennen. Wat is het groot en groen. We waren zelfs verdwaald en kwamen bij de personeelsetage terecht. Een bewaker heeft ons weer op weg geholpen. We hadden zin om in het hotel te eten gezien de afstand naar de stad en we hebben heerlijk a la carte gegeten. Zian had spaghetti. Mirjam kipburger en Richard een hamburger. Het smaakte ons weer heerlijk. Alleen het afrekenen duurde wat lang. Elke keer kwam er jongen langs om zijn mobiel het zinnetje excuses mijn chef is nu druk. Hij komt later. Uiteindelijk kwam de chef dan toch. Na het eten zijn we heerlijk op het balkon een wijntje gaan drinken . (Deze hadden we eerder al in een supermarkt gekocht)